1e leerjaar

> Waterspelletjes

Lezen met de leerlingen van het 4de leerjaar
Hoe meer we lezen, hoe vlotter we lezen en hoe toffer het wordt. Wat was het fijn om met de grote jongens en meisjes van het 4de leerjaar te lezen. 

          

Kennismaken met een 20-veld
We schoven de banken opzij tijdens deze rekenles. We bouwden zo het 20-veld op de tegels van de klas. 

Auteurslezing
Pieter Gaudesaboos stelde zich voor en vertelde enkele van zijn getekende boeken. Nadien namen we zelf ons potlood. Die tekenaar gaf ons enkele tekentips. We tekenden zelf een mini-boekje.

Lijnen, lijnen en lijnen
De rekenles werd een beetje een “turnles”. We maakten rechte, kromme en gebroken lijnen met ons lichaam. 
                                              

> Samen naar de bibliotheek
Samen trokken we naar de bibliotheek. Daar leerden we boeken opzoeken. Waw…zelf boeken kiezen is super fijn! Nu lezen maar… 

Gedicht: 7 manieren

Zeven manieren

Zeven manieren om in bed te liggen
waarom ZEVEN?
Zeven is een mooi getal!
'k Zal ze allemaal even noemen, misschien kende je ze al:
languit op je rug (dat is één),
lekker op je buik (dat is al nummer twee)
drie is weer op je rug
maar wel achterstevoren
(neem je kussen wel mee, want waar altijd je tenen liggen nu opeens je oren!)
nummer vier
is achterstevoren maar dan op je buik
(eerst even staan dan neem je tjoep! een duik)
nummer vijf is gewoon op je rechterzij,en draai je naar de andere kant,
dan heb je zes erbij,
en de laatste is de mooiste ...
Als Een Rolmops!
met je knieën tegen je neus gedrukt!

ZEVEN manieren om te slapen
als het je nou nog niet lukt ...
- Theo Olthuis –

Een prachtig gedicht, niet? We maakten kennis met dit gedicht. Daarna gingen we zelf aan de slag. We zochten 7 manieren om te eten, om te lezen, om je jas aan te doen,…

Meetcircuit: kg-l-m
Hoeveel liter kan er in een emmer? Zou dit meer of minder dan één kg wegen? Wat is langer dan 1 meter? We testten dat even uit met een weegschaal, meetlat of maatbeker. We kregen gelukkig lieve hulp van enkele ouders. Bedankt voor jullie hulp!

> Het paradijsverhaal met zoutdeeg
We beluisterden eerst het Paradijsverhaal uit de Bijbel. Daarna maakten we in groep de figuren. Wat was het leuk om eens zoutdeeg te maken. We verfden nadien onze gemaakte figuren. Tenslotte brachten we het Bijbel verhaal met ons groepje naar voor aan de hand van de prachtige zoutdeegfiguren. 

> Winkeltje spelen in de klas
We maakten in groepjes een winkeltje. We speelden eens 'klant' en 'winkelverkoper'. Zo leerden we betalen met muntstukken en biljetten.

> Verkeerswandeling
Links, rechts, links, ... Tijdens het wero-thema 'Lila Links' probeerden we links en rechts correct te gebruiken. We leerden op een veilige manier oversteken. Ik kijk eens naar links, naar rechts en terug naar links. 

> De jarigen in het WZC 
We maakten 'verjaardagsbroches' voor de mensen in het WZC die verjaarden in november. We wensen hen proficiat en zongen een verjaardagslied.

> Meten met handjes en voetjes:
In de klas leerden we menten met handjes en voetjes. Maar we kwamen al snel tot het besluit dat het misschien toch makkelijker is met 1 meter.  We maakten kennis met de meter.

Kronkeldidoe
We trokken onze sportschoenen aan om naar de sporthal in Nevele te gaan. Daar mochten we klimmen, fietsen, springen, lopen, met ballonnen spelen,… Een namiddag vol sport en plezier!
                              

> Samen naar het bos
Bij de herfst hoort een uitstap naar het bos. In de voormiddag maakten we een wandeling moet doe-opdrachten. We verzamelden vruchten, we speelden petanque met kastanjes, we bouwden tekeningen met takjes,… In de namiddag speelden we met de hele lagere school een leuk bosspel.

> Ik ben ... , ik hou van ... , ik doe graag ....
We maakten een mannetje over onszelf. We stelden ons dan voor aan de hand van dit mannetje. We vertelden ons lievelingsdier, lievelingsspeelgoed, lievelingskleur,…

> Lettertje hier, lettertje daar, zoeken maar...
Bij het aanbrengen van een letter, vult één van de kinderen het letterkoffertje met voorwerpen en  prenten over die letter. De “o” van orka en otter. De “i” van vis en kippenbil. Wat worden er toffe dingen verzameld.  

> Mika, Do en ik
Tijdens het eerste wero-thema  leerden we elkaar beter kennen. We maakten een zelfportret, oefenden onze naam in schrijfletters, speelden “wie is het?” met de foto’s van onze klasgenootjes en we maakten een gekke fotocollage.

> De speelhoeken
We leren lezen, rekenen, schrijven,… in het 1ste leerjaar maar ook spelen staat op het programma. Op vrijdag gaan de speelhoekjes open (winkelhoek, voetbalhoek, blokkenhoek,…). We genieten ervan want “samen spelen is zo fijn”!

> De eerste schrijfles
Wat was het spannend om de allereerste letter te schrijven. We verkenden de vorm van de letter eerst op de speelplaats. De juf schreef de letter  op de grond met krijt en we mochten erop stappen. Daarna oefenden we de letter in het zand, op een stukje schuurpapier, in de lucht, op een krijtbordje en op het schrijfbord. Tenslotte probeerden we hem eens te schrijven op papier.